Jan Bakker

Innovatief ondernemerschap met boerenwijsheid

Jan Bakker is met een breed assortiment aan producten en diensten actief in de agrarische sector en de voedingsmiddelenindustrie. In 1985 is het bedrijf begonnen met de handel in ruwvoer, waarna al gauw de handel in mest volgde. Inmiddels is het aanbod flink uitgebreid met meerdere soorten ruwvoer, bijproducten als bierborstel en aardappelzetmeel, diverse soorten strooisels, vaste mest, drijfmest, overige tanktransporten én is het transport voor de wegenbouw als bedrijfsactiviteit toegevoegd. Het transportbedrijf telt nu bijna 200 vrachtwagens, waarvan 18 volledig elektrisch en heeft 370 mensen in dienst.

Net zoals het bedrijf Jan Bakker veranderde, veranderde ook de omgeving. Zo zijn boerenbedrijven nu minder in aantal, maar groter in omvang. Ook de eisen rondom handel in voer en mest zijn omvangrijker geworden. Meebewegen in alle ontwikkelingen heeft nieuwe inzichten opgeleverd die nieuwe keuzes tot gevolg hebben.

Bij de ontwikkeling en groei van het bedrijf hebben persoonlijke interesses van oprichter Jan Bakker ook een rol gespeeld. “Ondernemerschap met boerenwijsheid”, noemt hij het. Hij heeft melkveehouderij en akkerbouw als bedrijfstak toegevoegd, waardoor de totale bedrijvigheid nauw met elkaar verbonden is. Door strooisels en voeders zelf te telen en toe te passen, kunnen de vertegenwoordigers eigen ervaringen delen met klanten. Die betrouwbaarheid in dienstverlening en adviezen heeft een positief effect op de klantrelatie.

Emissievrij transport

Een van de mooie voorbeelden van meebewegen met marktontwikkelingen is de nieuwe hoofdvestiging van het bedrijf in Hattemerbroek. Het is ontworpen en gebouwd met als doel volledig energieneutraal te zijn. Het terrein, direct gelegen aan de A28 en A50, is een compleet mobiliteitscentrum met onder andere een tankstation, een wasstraat en een bandencentrum. Niet alleen voor eigen gebruik, maar ook omwonenden en chauffeurs van andere transporteurs kunnen hier terecht. De zonnepanelen op de gebouwen op het bedrijventerrein, ruim een hectare groot, leveren ruimschoots de benodigde elektriciteit. Daarnaast heeft Jan Bakker sinds het najaar van 2023 een groot laadplein met eigen energieopslag van 6 MWh om hun elektrische trucks mee op te laden.

“Er zijn tegenwoordig weinig problemen met ons printerpark, maar als er iets is dat telefonisch niet verholpen kan worden is de monteur binnen een halve dag aanwezig.”

 

Uitdaging voor de optimalisatie van de printomgeving

Bij de aanvang van de samenwerking tussen Jan Bakker Transport en Itec werd Jan Bakker geconfronteerd met talrijke verstoringen in het primaire proces als gevolg van diverse en losstaande printers met lage capaciteit die regelmatig storingen veroorzaakten. Dit resulteerde in wachtrijen voor prints en documentverlies, met name tijdens piekmomenten in de ochtend. Het doel was om een betrouwbare printoplossing te implementeren die minimale downtime had. Daarnaast was een snelle response bij eventuele storingen belangrijk om verstoringen in de kernactiviteiten te minimaliseren. Het tijdig beschikbaar hebben van transportdocumenten was en is van essentieel belang voor een soepel verloop van de bedrijfsvoering.

Oplossing van Itec

In de beginfase van de relatie met Itec was het van essentieel belang om een printoplossing te creëren die naadloos integreerde in het primaire proces van Jan Bakker Transport. Aangezien elk transport gedrukte documenten vereist moet de printoplossing altijd beschikbaar zijn en minimale verstoring veroorzaken. Itec bood hiervoor een geavanceerde oplossing aan met verschillende machines die naadloos samenwerken. Belangrijke kenmerken van de oplossing zijn proactieve service, Managed Printing Services (MPS) en optimale functionaliteit. Recentelijk heeft Jan Bakker Transport het printpark verder verduurzaamd door het toepassen van het MVP-concept. Helemaal niet printen is wel de wens, maar in de transportsector is dat nog niet realiseerbaar.

Resultaten

De optimalisatie van de printomgeving

De geïmplementeerde printoplossing heeft Jan Bakker Transport aanzienlijke verbeteringen opgeleverd:

  • Betrouwbaarheid

De printomgeving is nu aanzienlijk betrouwbaarder, wat cruciaal is voor een vlotte afhandeling van transportdocumenten.

  • Efficiëntie

Automatiseren van processen, waarbij de huidige printomgeving goed aansluit bij de printbehoefte van Jan Bakker, heeft de efficiëntie verbeterd en de afhankelijkheid van handmatige interventies verminderd.

  • Minimale verstoring

Ondanks technische uitdagingen wordt de impact op het primaire proces tot een minimum beperkt dankzij proactieve serviceovereenkomsten. Gedurende afgelopen jaren is de gemiddelde service response 4 werkuren.

  • CO-2 neutrale printoplossing

De huidige printoplossing is door de gehanteerde apparatuur en door het compenseren van de reststromen door Itec d.m.v. het MVP – bos in Liempde volledig CO-2 neutraal.

Conclusies

Verduurzaming door optimalisatie van de printomgeving

Door de jaren heen hebben Jan Bakker Transport en Itec een goede relatie opgebouwd. De samenwerking tussen Jan Bakker Transport en Itec heeft geleid tot een geoptimaliseerde printomgeving die perfect aansluit bij de operationele behoeften van het transportbedrijf. De focus op betrouwbaarheid, efficiëntie en minimale verstoring heeft de algehele bedrijfsprestaties van Jan Bakker Transport aanzienlijk verbeterd. De optimalisatie van de printomgeving is op meerdere fronten succesvol geweest.  Vertragingen door het niet tijdig beschikbaar hebben van de juiste documenten behoren tot het verleden. Daarnaast heeft de keuze voor het Maatschappelijk Verantwoord Printen ervoor gezorgd dat Jan Bakker ook op het gebied van printen een aanzienlijk verduurzaming heeft weten te doen door de printomgeving CO-2 neutraal te maken.

Meer weten over de mogelijkheden voor uw organisatie voor de optimalisatie van de printomgeving?

Wilt u meer weten over de samenwerking tussen Itec en Veolia op het gebied van de printomgevingen? Bent u benieuwd naar de gekozen oplossingen en de mogelijkheden voor uw eigen organisatie voor een optimalisatie van de printomgeving? Neem dan contact op met Paul Wielinga, onze verantwoordelijke Key Account Manager, via e-mail op paul.wielinga@itec.nl of telefonisch op +31 (0)418 68 22 22. Wij staan klaar om u te helpen met al uw vragen en advies op maat.

Itec Blog