Een document management systeem kunt u zien als een digitale centrale opslag voor al uw documenten. Dit houdt niet in dat u hierin alleen de door u gemaakte en ontvangen digitale documenten opslaat. U zult ongetwijfeld nog met papieren documenten te maken krijgen. Denk aan facturen die u per post ontvangt of contracten op papier. Wilt u een goede en complete DMS in uw organisatie invoeren, dan zullen deze papieren ingescand en opgeslagen worden in uw DMS.
Niet alleen documenten worden opgeslagen in de centrale database van een DMS. Ook alle informatie over de documenten komen in een DMS terecht. Ieder document wordt opgeslagen met hieraan gelinkt de auteur, inhoud, status, versie of iedere (zoek)omschrijving die u maar aan het document wilt geven.
Daarnaast heeft u verregaande mogelijkheden voor het instellen van rechten. Hierdoor weet u zeker dat onbevoegden nooit uw documenten kunnen opvragen. De belangrijkste voordelen DMS, zijn een papierloos kantoor en nooit meer documenten die zoekraken of door het hele bedrijf zwerven. In de database heeft u alle in- en uitgaande documenten van de organisatie bij elkaar.